تفاوت http و https چیست؟| کاربرد و مزایای آنها

نویسنده ۱ آبان

واقعا تفاوت http و https چیست؟ آیا میدانید چرا یکسری از سایت ها با http و برخی با https شروع شده است؟ مزایا و کاربرد آنها با یکدیگر چیست؟ کدام نسبت به دیگری برتری دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به راحتی به وجه تمایز این دو پی ببرید و آن را روی سایت خود پیاده سازی نمایید. برای تمامی کسب و کارها داشتن یک سایت امن از فواید فراوانی برخوردار است. داشتن گواهینامه SSL در افزایش امنیت سایت شما تاثیر زیادی دارد. قبل از پرداختن به فرق http و https باید در مورد گواهینامه SSL و دلایل استفاده از آن بدانید.

در این مطلب می خوانید:

گواهینامه SSL چه کاربردی دارد؟

گواهینامه SSL از مخفف Secure Sockets Layer است. که کاربرد آن محافظت از هر گونه اطلاعات مهم و حساس و همچنین ایمن نگه داشتن اتصال به اینترنت است که بین دو سیستم برقرار می شود. گوگل در سال 2018 در مورد اهمیت SSL به وب مستر ها هشدار داد درصورتی که وب سایت شان را پروتکل https پشتیبانی نکند با خطر از دست دادن ترافیک روبرو می شوند.

کاربرد اچ تی تی پی چیست؟

پروتکل HTTP وظیفه ارتباط با Server و Client در شبکه های کامپیوتری را دارد. زمانی که کاربری وارد سایت می شود اطلاعات آن از روش http به کامپیوتری که بازدید می کند ارسال می شود. هنگامی که از سایت بازدید کننده اطلاعاتی به وب سایت بازگشت داده شد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با بکاربردن http اطلاعات را به وب سایت باز می گرداند. تمامی اطلاعات برای هر فردی منتقل می شود در روی شبکه قابل مشاهده است و هکرها به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند، به همین دلیل HTTP در قالب HTTPS به میان می آید.

کاربرد اچ تی تی پی اس چیست؟

 حرف S که به آخر HTTPS قرارداده شده بیان کننده امنیت است و مخفف کلمه Hypertext Transfer Protocol Secure پروتکل امن سایت های اینترنتی است. در این پروتکل علاوه بر کامپیوتر بازدید کننده و هم وب سایت دارای کد محرمانه هستند. این امکان را فراهم می کند تا اطلاعاتشان را به شکل رمزنگاری شده بین همدیگر رد و بدل نمایند و فرد دیگری امکان دسترسی به این اطلاعات را نداشته باشد.

فرق http و https در چیست؟

تفاوت http و https را می توان اینطور بیان نمود در پروتکل HTTP عدم رمزگذاری اطلاعات وجود دارد به این صورت که اگر شخصی در میان راه تبادل اطلاعات بین کاربر و وب سایت قرار بگیرد مانند سرویس دهنده اینترنت برای او این امکان وجود دارد که اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده کند، اما این امکان در پروتکل HTTPS به علت داشتن امنیت بالا رخ نمی دهد. برای درک بیشتر این موضوع فرض کنید از یک فروشگاه آنلاین اینترنتی در حال خرید هستید در صورتی که درگاه بانکی وب سایت از HTTPS پشتیبانی نکند در این حالت تمامی اطلاعات شما بدون داشتن رمزنگاری در فضای اینترنت در حال جریان است. بنابراین می توان چنین بیان نمود:

· پروتکل HTTP دارای عدم مکانیزم امنیتی برای رمزنگاری اطلاعات است. اما در HTTPS برای تامین امنیت ارتباط بین سرور و مشتری فراهم شده و SSL یا TLS گواهی دیجیتال را ایجاد می کند.

· پروتکل HTTP در Application Layer عمل می کند. اما پروتکل HTTPS در Transport Layer اجرا می شود.

· پروتکل HTTP روی پورت 80 فعالیت دارد اما در HTTPS روی پورت 443 قرار دارد.

· پروتکل HTTP اطلاعات را بدون رمزنگاری شده و به صورت ساده انتقال می دهد. در صورتی که در HTTPS اطلاعات را رمزنگاری شده انتقال می دهند.

· سرعت HTTP نسبت به HTTPS بالاتر است، زیرا در پروتکل HTTPS به دلیل داشتن قدرت محاسباتی و رمزنگاری از سرعت پایین تری برخوردار است.

مهمترین مزایای استفاده از پروتکل HTTPS

1. بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو

2. تجربه بهتر کاربری

3. محافظت از اطلاعات کاربران

4. نماد امنیت وب سایت

5. اجرای AMP (بهینه سازی موبایل برای سئو)

6. ایجاد کمپین های تاثیرگذار در گوگل ادز

7. دریافت نماد اعتماد دو ستاره در اینماد

8. نحوه تشخیص سایت های دارای https

9.   مراحل تغییر از HTTP به HTTPS

10. انتخاب یکی از انواع گواهینامه SSL

11. خرید SSL و نصب آن بر روی دامنه

12. هدایت تمامی صفحات از HTTP به HTTPS

13. تایید مجدد مالکیت در سرچ کنسول گوگل

14. بروزرسانی نقشه سایت (sitemap)

15. بروزرسانی فایل robots.txt

16. بروزرسانی تنظیمات گوگل آنالیتیکس

کلام آخر

اکنون که در مورد تفاوت http و https و مزایای مهم https را دانستید در صورتی که برای تهیه SSL نیاز به مشاوره داشتید کارشناسان متخصص وب یار با افتخار در خدمت شما عزیزان هستند. همچنین می توانید از خدمات ارزنده آنها مانند: خرید هاست، بهینه سازی و سئو سایت، طراحی سایت در اصفهان، خدمات گرافیک، طراحی اپلیکیشن، طراحی اتوماسیون اداری، سفارش تولید محتوا و بسیاری از خدمات دیگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ بهره مند شوید.

پست های مرتبط

کنترل پنل هاست ۵ آبان

20 مدل از انواع کنترل پنل هاست و ویژگی های آنها

کنترل پنل هاست یک ابزار برای مدیریت کردن بخش ها و ویژگی های مختلف سرور ها است که این قابلیت را برای شما فراهم می…

ادامه مطلب
خطای سرور چیست؟ ۱۸ مرداد

خطای سرور چیست؟

[vc_row][vc_column][rb_sc_image customize_align=”1″ image=”8144″][rb_sc_text title=”خطای سرور چیست؟” title_tag=”h1″ button_url=”” show_divider=”1″ customize_align=”1″ module_alignment=”center” customize_size=”1″ title_size=”32px” custom_title_color=”#3e4a59″ custom_subtitle_color=”#ffaf00″ custom_font_color_hover=”#ffaf00″ custom_font_list_markers=”#ffaf00″ divider_color=”#ffaf00″ customize_size_landscape=”1″ title_size_landscape=”28px” customize_size_portrait=”1″ title_size_portrait=”28px” customize_size_mobile=”1″ title_size_mobile=”22px” custom_styles=”.vc_custom_1691569396635{padding-top:…

ادامه مطلب
خرید هاست در اصفهان ۵ تیر

خرید هاست حرفه ای و امن در اصفهان

[vc_row][vc_column][rb_sc_image customize_align=”1″ image=”6072″][rb_sc_text title=”خرید هاست حرفه ای در اصفهان” title_tag=”h1″ button_url=”” show_divider=”1″ customize_align=”1″ module_alignment=”center” customize_size=”1″ subtitle_size=”16px” title_size=”32px” title_margin=”62px” custom_title_color=”#3e4a59″ custom_subtitle_color=”#ffaf00″ custom_font_color_hover=”#ffaf00″ custom_font_list_markers=”#ffaf00″ divider_color=”#ffaf00″ customize_size_landscape=”1″ title_size_landscape=”28px”…

ادامه مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *