چطور طراح سایت شویم؟

نویسنده ۱ اردیبهشت

اگر به دنبال این هستید که چطور طراح سایت شویم؟ و برای مهارت در این رشته علاقه مند و به عنوان شغل آینده تمایل دارید در این زمینه حرفه ای شده و پیشرفت نمایید پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. با گذراندن آموزش های طراحی سایت و مطالعه در این زمینه مشاهده می کنید که این مهارت چقدر جذاب و لذت بخش خواهد بود.

طراح سایت (Website Designer) کیست؟ چه وظایفی دارد؟

طراح سایت شخصی که دارای مهارت برنامه نویسی و طراح سایت است و با استفاده از عناصر تاثیرگذار و زیباشناختی و با کمک هنر طراحی، خلاقیت و دانش کد نویسی امکان پیاده سازی سایت را دارد. یک طراح سایت باید در وهله اول برنامه نویس حرفه ای باشد تا بتواند با توجه به سلیقه پرسونای مخاطب هدف خود یک سایت جامع و حرفه ای طراحی کنید. وارد سایت های زیادی در طول روز می شویم که بعد از چند ثانیه گذراندن زمان سریع از آن خارج می شویم که می توان دلیل اصلی آن را بکار بردن فونت نامناسب، اذیت شدن چشم به دلیل رنگ های بکاررفته درآن، واضح نبودن تیترها و المان های طراحی شده در آن می باشد.

طراح سایت چه وظایفی دارد؟

تنها داشتن علاقه برای طراحی سایت کاربر پسند اصلا کافی نیست. شخصی که وارد این حیطه شغلی می شود باید به دانش طراحی و زیبا شناختی در حوزه تجربه کاربری و رابط کاربری تسلط داشته باشد، بنابراین می توان وظایف طراح سایت را اینگونه بیان نمود.

1.   انجام تنظیمات سایت روی سرور و ارائه آن به کارفرما

2.   طراحی نقشه کلی سایت، که ایده اولیه در آن ذکر شده باشد و بعد از آن دادن ارائه و شرحی از این طراحی به کارفرما

3.   پیاده سازی سایت بر اساس سلیقه و نظر مشتریان

4.   تلاش برای طراحی یک سایت زیبا و دقت روی جلوه های بصری آن

5.   طراحی و پیاده سازی صفحات مختلف در سایت

6.    افزودن قابلیت مولتی مدیا در سایت مانند: افکت، عکس، ویدئو و… به صفحات تست و اصلاح سایت بعد از طراحی نهایی

7.   اصلاح و تست سایت بعد از طراحی نهایی

8.   تحویل به موقع سایت به کارفرما

چگونه یک طراح سایت حرفه ای شویم؟ مهارت‌های لازم برای یک طراح حرفه‌ای سایت

در صورتی که بخواهید یک طراح سایت حرفه ای شوید در ابتدای کار باید نقشه راه داشته باشید و تنها به گذراندن دوره های آموزشی آموزشگاه ها و کالج اکتفا نکنید گذراندن دوره های عملی پروژه محور برای کسب مهارت در این حرفه بسیار حائز اهمیت است.

 یادگیری T شکل

در این روش یادگیری به این صورت است که هر شخصی برای کسب مهارت در هر زمینه ای باید موضوعات مختلف مربوط به حرفه خود را بداند منتهی فقط در یک حوزه به مهارت و دانش کافی دست یافته و خود را ارتقا دهد و به صورت عمیق به آن بپردازد. (مانند: اطلاع از تولید محتوا، سئو و بهینه سازی، دیجیتال مارکتینگ، شبکه های اجتماعی و…)

یک طراح سایت در مورد موضوعاتی که باید عمیقا به آن بپردازد شامل:

اول: آموزش HTML

اگر به ظاهر سایت های اواخر این دو دهه دقت کرده باشید فقط از چند المان ابتدای و ساده استفاده شده بود منتهی امروزه تغییرات گوناگونی در طراحی سایت ها اجرایی شده است. برای اینکه شروع به طراحی سایت کنید ابتدا باید کار خود را با زبان نشانه گذاری HTML آغاز نمایید.

HTML یک زبان نشانه گذاری Markup Language ابر متن است، اما زبان برنامه نویسی نیست مانند:

<p I want to become a professional web designer </p>

با استفاده از این زبان نشانه گذاری می توانیم برای ساختار وب سایت و پیاده سازی صفحات آن استفاده کنیم آنچه در اچ تی ام ال اهمیت دارد بکار بردن درست تگ ها می باشد، زیرا این زبان دارای تگ های زیادی است که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند مانند: تایتل، تگ عنوان و …

دوم: CSS

زبان HTML همانطور که بیان شد چهارچوبی را برای سایت فراهم می کند و در آن از المان های متفاوتی بکاربرده می شود. خواندن این المان ها برای مخاطبان سخت و غیرممکن است، بنابراین شما نیاز به ابزاری دارید که نقایص html را برطرف نماید که می توان به زبان CSS اشاره نمود.

چطور طراح سایت شویم؟

زبان CSS برای فرم دهی و زیبا سازی ظاهر سایت بکاربرده می شود و از مخفف کلمه Cascading Style Sheets است که به معنای برگه های آبشاری است. پس از بکار بردن زبان html به وسیله CSS می توان ابعاد، رنگ، فونت و چیدمان سایز عناصر دیگر را در صفحات ایجاد کنید.

سوم: JavaScript

زمانی که به زبان html و CSS مسلط شدید اقدام به یادگیری جاوا اسکریپت می رسد. این زبان برای پویا کردن سایت ها بکاربرده می شود. سایت ها دارای استاتیک (Static) و داینامیک (Dynamic) است.

سایت استاتیک یا (Static)

این مدل سایت ها نیاز به بروزرسانی و تغییرات چندانی نداشته و تمامی المان ها و آیکن های آن ثابت است که امروزه طراحی این مدل سایت ها بسیار کم است.

داینامیک (Dynamic)

این سایت ها به سایت های تعاملی نیز معروف هستند که شبکه های اجتماعی، سایت های محتوا محور که مکررا نیاز به بروزرسانی دارند از آنها استفاده می شوند. این سایت ها به دلیل تعامل محور بودنشان با کاربران به صورت پویا یا دینامیک بوده و در آن از زبان جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

جاوا اسکریپت (JavaScript ) زبان برنامه نویس کاملی است که سمت سرور بوده و حتی برای طراحی بازی ها و اپلیکیشن موبایل نیز بکاربرده می شود برای کار با JavaScript از Library‌ های زبان مانند جی کوئری کمک می گیرند.

کتابخانه یا Library بسیار شبیه به فریم ورک است به طوری که با قراردادن چند کتابخانه در کنار یکدیگر Framework را شکل می دهند.

 Framework (فریم ورک) یعنی چه؟

چارچوبی است که به برنامه نویسان کمک می کند تا کدهای کمتری بنویسند و به عبارتی به مجموعه از کتابخانه ها، کلاس ها، کدها و ابزارها که از قبل برای آنها مشخص شده گفته می شود.

مرحله چهارم: انتخاب زبان برنامه‌نویسی سمت سرور مانند PHP

برنامه نویسان طراحی سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

اول: برنامه نویسان کاربر که (Client-side) هستند که روی ظاهر سایت تمرکز دارند.

دوم: برنامه نویسان سرور (Server-side) که روی منطق سایت تمرکز دارند به این صورت که با توجه به نیاز کاربران اقدام به پیاده سازی سایت می کنند.

چطور طراح سایت شویم؟

سوم: Full Stack برنامه نویسانی که در هر دو زمینه فعالیت می کنند. زبان php این امکان را فراهم آورده تا میان کاربر سرور و پایگاه داده ارتباط برقرار نمایید به این صورت که اطلاعات را از کاربران گرفته و بعد از پردازش دوباره آنها را بازگردانید.

وردپرس

وردپرس سیستم مدیریت محتوا است که برای طراحی وب سایت بسیار پرطرفدار و محبوب است. امکانات زیاد وردپرس دارد که برای شروع طراحی سایت های فروشگاهی، شرکتی، آموزشی، شخصی و خبری و بسیاری از سایت های دیگر را می توان به راحتی پیاده سازی نمود. از جمله امکاناتی که برای وردپرس می توان در نظرگرفت وجود افرونه های پرکاربرد و مفیدی مانند:

·     ساخت فرم تماس Everest Forms

·     افزایش دهنده بازدید سایت و محافظت امنیت سایت Jetpack

·     بهبود سئو و محتوای سایت Yoast SEO

·     و دارای ده ها قالب مفید که با قرار دادن روی وب سایت

 رابطه کاربری یا User Interface (UI)

رابطه کاربری یا User Interface (UI) را به عنوان یک طراح حرفه ای بدانید، زیرا با طراحی رابط کاربری تمام المان ها و مطالبی که کاربران روی سایت می بینند مانند: تصاویر، آیکون ها، دکمه های CTA، ویدیو ها، رنگ ها و سایر عناصر دیگر که قابل مشاهده است، به همین دلیل باید در مورد گرافیک، طراحی بصری، بکار بردن پالت رنگی و نمونه سازی و … اطلاع داشته باشید.

تجربه کاربری یا User Experience(UX)

تجربه کاربری یا User Experience(UX) همان احساس و رفتار کاربران در زمان استفاده از سایت است، به همین دلیل باید تلاش در مورد بهتر و عمیق تر شدن بخش ها و محصولات سایت داشته باشید.

زیرا عدم توجه به آن باعث شده تا کاربر سریع از سایت خارج شده و نمی تواند با او ارتباط برقرار کند و همچنین در ترک کاربران از سایت و سرعت آن نیز تاثیر زیادی دارد. بررسی رفتار کاربران، معماری اطلاعات، تعامل با آن و اطلاعات و دیگر مباحث تخصصی تسلط داشته باشید.

فعالیت در فضای مجازی و وب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فعالیت در فضای مجازی وب صفحات شخصی در اینستاگرام، لینکدین، سایت های شخصی و… به معرفی کسب و کارها در زمینه های متفاوت می پردازند. یکی از مزایای سوشال مدیا و بررسی وب سایت های طراحان سایت آشنایی شما با شکست ها، تجربیات و موفقیت های آنها است که با استفاده از آنها می توانید به باگ ها و نواقصی که دارند آشنا شوید و آنها را برطرف نمایید.

مسیر یادگیری و اشتغال در حرفه طراحی سایت

برای اشتغال و مهارت پیدا کردن در این زمینه لزومی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های دیگر کامپیوتر که اطلاعات بالایی در این زمینه دیزاین سایت داشته باشند نیز می توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند.

مهمترین مواردی که باید در این زمینه آگاهی داشته باشید عبارتند از:

·     ادغام زبان های برنامه نویسی

·     برنامه نویسی

·     طراحی گرافیک

درآمد طراحی سایت و وضعیت بازار چگونه است؟

با پیشرفت تکنولوژی در طی سال های اخیر خصوصا بروز کرونا و تاثیری که روی کسب و کارها گذاشت باعث افزایش خرید آنلاین در بین مردم شد و حتی اکثر کارآفرینان و کسب و کارهای سنتی نیز به فکر وارد شدن در فضای مجازی و راه اندازی سایت برای ارائه محصولات خود شدند. تغییر در سبک زندگی افراد و انجام نیازهای خود در کمترین زمان و راحت تر شدن آنها در بستر اینترنت مانند: انجام خدمات دولتی بانکی، اداری و… و نیاز آنها به داشتن بستری در فضای مجازی آینده و درآمد این شغل را روز به روز پررونق تر و روشن تر می کند و درخواست طراحی سایت را روز به روز گسترش می دهند.

کلام آخر

بسیاری از افرادی که به حوزه کامپیوتر و طراحی سایت علاقمند هستند این سوال برایشان پیش می آید که چطور طراح سایت شویم؟ که ما سعی کردیم به موارد مهم برای اشتغال در این زمینه را برای شما بیان کنیم تا با آگاهی پا به این عرضه بگذارید و بتوانید به رشد و موفقیت دست یابید. داشتن علاقه برای کسب مهارت و تخصص در این زمینه و تلاش بسیار برای حرفه ای شدن در این مسیر همراه با برنامه ریزی و دریافت آموزش های مورد نیاز در این زمینه شما را به اهدافتان نزدیک می کند. در صورتی که برای دریافت آموزش های تخصصی تر نیاز به مشاوره داشتید می توانید با کارشناسان وب یار درارتباط باشید.

پست های مرتبط

منابع آموزش جاوا اسکریپت رایگان ۱۱ فروردین

بهترین منابع آموزش جاوا اسکریپت رایگان

بهترین منابع آموزش جاوا اسکریپت رایگان علاوه بر اینکه در همه جا حضور دارد در چند سال اخیر نیز بسیار قدرتمند عمل کرده است، از…

ادامه مطلب
قالب ‌های فروشگاه مواد غذایی بوت استرپ رایگان ۲۰ اسفند

بهترین قالب ‌های فروشگاه مواد غذایی بوت استرپ رایگان

بهترین قالب ‌های فروشگاه مواد غذایی بوت استرپ رایگان مسیر را برای رسیدن به یک وب سایت تجارت الکترونیک هموار کرده است. با استفاده از…

ادامه مطلب
بهترین قالب HTML تناسب اندام رایگان ۱۰ بهمن

بهترین قالب HTML تناسب اندام رایگان

بهترین قالب HTML تناسب اندام رایگان یک استراتژی ایده آل برای تبلیغ کسب و کارها در این حوزه است. از مهم ترین ویژگی هایی که…

ادامه مطلب
دیباگر (خطایاب) برای PHP ۳۰ دی

بهترین دیباگر (خطایاب) برای PHP

بهترین دیباگر (خطایاب) برای PHP از جمله مواردی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. با توجه به اینکه در بعضی از…

ادامه مطلب
قالب های پنل مدیریت فروشگاهی ۲۵ دی

بهترین قالب های پنل مدیریت فروشگاهی رایگان

در حال حاضر طراحی وب سایت یکی از نیازهای اصلی برای هر فروشگاهی است، از این رو در این مقاله قصد داریم تا به شما…

ادامه مطلب
افزونه حمل و نقل ووکامرس ۱۶ دی

بهترین افزونه حمل و نقل ووکامرس و 10 افزونه وردپرس

بهترین افزونه حمل و نقل ووکامرس یکی از ضروری ترین و مهم ترین خریدهای آنلاین، حمل و نقل می باشد. در صورتی که با استفاده…

ادامه مطلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *